Fietssnelweg F29

Brussel-Leuven

Start

08/2022

End

01/2026

Status

Gepland Gerealiseerd

Met Werken aan de Ring zetten we volop in op meer en betere fietsinfrastructuur. We bouwen veilige fietspaden en comfortabele fietsbruggen en -tunnels. Zo fiets je snel en vlot langs en over de Ring. Op deze manier bieden we weggebruikers een waardig alternatief voor de auto en verminderen we stap voor stap het aantal auto’s op de Ring. De aanleg van de fietssnelweg F29 kadert in deze ambitie.

Een zoom van dit kaartje vindt u in de rechter bovenhoek van deze projectpagina

 

Veilig fietsen tussen Tervuren en Leuven

De aanleg van fietssnelweg F29 zorgt voor een snelle, veilige en comfortabele verbinding tussen Brussel, Tervuren en Leuven. We verbinden nabijgelegen buurten via de toekomstige fietssnelweg en bouwen fietstunnels en -bruggen om gevaarlijke kruisingen met voetgangers, auto’s en openbaar vervoer te voorkomen.

  • In Bertem is er aansluiting met fietssnelweg F203 tussen Brussel en Leuven.
  • Bij de kruising van de Tervurenlaan en de Ring rond Brussel sluit de F29 aan op het toekomstig
  • Ringfietspad, de veilige en comfortabele fietssnelweg langs de Ring rond Brussel. Het Ringfietspad maakt fietsverkeer tussen de verschillende fietssnelwegen tussen Brussel en de Vlaamse Rand mogelijk.
  • We bestuderen de mogelijkheid om aan het park van Tervuren aan te sluiten op het fietspad tussen Wezembeek-Oppem en Brussel langs tramlijn 39.
  • In Leuven sluit de fietssnelweg aan op de fietspaden langs de Leuvense Ring.

 

De fietssnelweg is opgedeeld in verschillende zones:

 

Zone 1: Brussel - Tervuren (Vierarmenkruispunt) - Gerealiseerd

Het bestaand gedeelte van fietssnelweg F29, het bosfietspad tussen de Ring en de grens met het Brussels Gewest, voldoet niet aan de kwaliteit van een fietssnelweg. Het wegdek is in slechte staat, het pad is niet breed genoeg en er is geen verlichting.

In de zomer van 2022 leggen we het bosfietspad terug aan zodat het er veilig fietsen is. Het bestaande betonnen pad verdwijnt en wordt vervangen door een waterdoorlatende en aangenaam befietsbare verharding. Deze verharding gaat mooi op in het naastgelegen Zoniënwoud.

Fietsers volgen een tijdelijke omleiding via de rijbaan. 

Zone 2: Fietsbrug over Vierarmenkruispunt (gepland januari 2023)

Het Vierarmenkruispunt is een gevaarlijk kruispunt voor fietsers. We maken een veilige oversteek aan het kruispunt door de aanleg van een nieuwe fietsbrug. Deze fietsbrug bestaat volledig uit hout en is de eerste houten fietsbrug van dergelijke omvang in Vlaanderen.

Zone 3: Tervuren - Leuven (Plateauroute) (gepland zomer 2023)

Tussen de Tervuursesteenweg, het Plateau van Duisburg, de Koning Boudewijnlaan en de Ring van Leuven leggen we de Plateauroute verder aan, een snelle route met weinig kruisingen met gemotoriseerd verkeer. De fietssnelweg loopt over het plateau van Duisburg, wat de fietser een indrukwekkend beeld geeft over de regio en zorgt voor een veilige en aangename manier van fietsen.

We verbeteren het fietstraject zonder het omliggende landbouwgebied aan te tasten:

  • Enkele kruispunten richten we opnieuw in
  • We houden rekening met de verschillende gebruikers van de route: landbouwvoertuigen, ruiters en fietsers
  • We verharden enkel waar nodig.
  • De route is grotendeels onverlicht, maar we zorgen voor duidelijke markeringen.
  • Het voorkeurstraject van deze fietssnelweg loopt over het plateau van Duisburg, wat de fietser een indrukwekkend beeld geeft over de regio en zorgt voor een veilige en aangename manier van fietsen.

 

Het traject is ingedeeld in verschillende zones. Meer informatie via de infobrochure.

1. Tervurenlaan - Park Tervuren

De Broekstraat richten we fietsvriendelijker in zodat fietsers komende van Brussel voldoende ruimte hebben om het gemotoriseerd verkeer dat richting de Tervurenlaan rijdt te kruisen. Via het bestaand fietspad in de Koninklijke Moestuin fiets je langs de Kastanjedreef het Park van Tervuren binnen. De Kastanjedreef richten we opnieuw in zodat gemotoriseerd verkeer trager zal rijden. In de Spaans Huisdreef in het Park van Tervuren deelt het fietsverkeer de weg met de andere parkgebruikers. Een nieuwe verharding passend in de parkomgeving zorgt voor een goed fietscomfort en voldoende ruimte, zodat de verschillende gebruikers van de weg kunnen genieten. De fietssnelweg verlaat het Park via de Mathieuweg en de Zittekestraat waar we enkele aanpassingen doen om meer ruimte te geven aan de fietser.*

2. Centrum Duisburg

De Mechelsestraat, waar fietsers de weg delen met ander verkeer, richten we volledig opnieuw in. We maken het wegdek aangenamer om te fietsen, door de bestaande klinkers te vervangen door asfalt. De voetpaden leggen we opnieuw aan. We zorgen voor ‘middeneilanden’ met bomen. Die werken snelheidsremmend en maken het straatbeeld groener. Ook in de Rootstraat delen de fietsers de rijbaan met ander verkeer. Ook hier nemen we maatregelen om de snelheid van gemotoriseerd verkeer te verlagen en vervangen we de onveilige haakse parkeerplaatsen door langsparkeren. Ter compensatie worden enkele extra parkeerplaatsen voorzien aan de Kerkplaats.

3. Plateau Duisburg tot kruispunt Neerijse Steenweg

Fietsers krijgen hier een indrukwekkend uitzicht over de regio. We zorgen voor enkele ontbrekende snelle verbindingen langs Weebergbos en voor bijkomende zones waar je als fietser kan uitwijken als je landbouwverkeer kruist. Het kruispunt met de Neerijse Steenweg maken we veiliger.*

4. Plateau Duisburg tot kruispunt Blokkenstraat

Het kruispunt van de Brede weg en de Delle met de Blokkenstraat in Bertem krijgt een nieuw verkeersplateau met snelheidsremmers voor het gemotoriseerd verkeer. De fietssnelweg loopt verder over de verkeersdrempel naar de Bredeweg richting Bertem en Heverlee.*

5. Aansluiting met F203 met fietsbrug over E40

Ter hoogte van de Paardenstraat en de Slangenpoelweg in Bertem is er aansluiting voorzien met fietssnelweg F203 Brussel-Bertem, die langs de E40 loopt. Ter hoogte van de Bredeweg bouwen we een nieuwe fietsbrug over de E40. De fietssnelweg volgt de bocht van de E40 naar de E314. Hier plaatsen we wanden die de fietsers afschermen van het verkeer.*

6. Doleegstraat tot campussite Leuven

Over de Doleegstraat voorzien we een fi etsbrug. Zo rijd je vlot door op de fi etssnelweg en hoef je niet te stoppen voor kruisend verkeer. Verder komt er een lokale aansluiting op de fietssnelweg via de trage weg aan de Doleegstraat. De fietssnelweg volgt vervolgens de bocht van de E314 naar de Koning Boudewijnlaan (N264). Aan de Termunckdreef blijft de fietser op hetzelfde niveau als de Koning Boudewijnlaan via een nieuwe fietsbrug. Onder de Sint-Jansbergsesteenweg komt een fietstunnel die de Velstraat en de Gaston Geenslaan verbindt. Langs beide kanten van de fietstunnel komt een lokale aansluiting op de fietssnelweg.*

Op de Gaston Geenslaan verbreden we het bestaande fietspad en fiets je verder in het groen tot aan de IMEC-site. Onder de Celestijnenlaan komt een nieuwe fietsers- en voetgangerstunnel. Op die locatie stap je ook makkelijk over op de bus. De fietssnelweg loopt verder langs de Arenbergsite net naast de Koning Boudewijnlaan en sluit ter hoogte van Stadspoort Bodart aan op de bestaande fietspaden van de Ring rond Leuven.*

Timing:

De planning voor de aanleg van deze zone (Tervuren - Leuven) ziet er voorlopig uit als volgt:

  •  Indiening omgevingsvergunning: eind augustus
  • Informeren bewoners: september 2022
  • Openbaar onderzoek: eind september tot eind oktober
  • Aanstellen aannemer: jaarwisseling 2022 – 2023
  • Start werken: midden 2023

 

Het traject tussen Vierarmen en Leuven is onderdeel van Regionet Leuven.

* De beelden op deze pagina zijn een mogelijke toekomstvisie, het ontwerp is nog in opmaak. Ze kunnen dus mogelijk nog veranderen.

Infobrochure

220831 Brochure fietssnelweg F29
Pdf 9.96 MB
Download

Bewonersbrieven

060522_Bewonersbrief_F29_zone3
Pdf 227.47 kB
Download
18095_03_TK_004_F29F Tervurenlaan proefproject
Pdf 23.82 MB
Download